Esa-Jussi Salminen Kovin vihreä

Sujuva pikaraide Iževskiin on totta!

 

Iltapäivällä pikajuna (?) Tolstoi Suomesta Moskovaan, jonne saavutaan aamulla kahdeksan aikoihin. Koko päivä väsyttävää kiertelyä tai oleskelua Moskovassa. Iltapäivällä juna itään. Perille saavutaan joskus keskipäivällä seuraavana päivänä. Takaisin tullessa sama toisinpäin: matka kesti lähemmäs  kaksi vuorokautta. Tällainen oli jokaisen sukukansamatkailijan proseduuri perestroikan ajoista pitkälle tälle vuosituhannelle. Näin sujui myös ensimmäinen matkani Mari Eliin vuonna 1992 ja moni matka sen jälkeen.

Samaan aikaan lentoverkosto rapistui, joten siitäkään ei juuri apua ollut. Moskovan uskomaton väsyttävä tahmainen mannerilma tuli tutuksi, samoin asemien hajut ja erilaiset ihmislaumat, jotka näyttivät kärpästen alla nuokkuneen helvetillisissä odotushalleissa jo useampiakin viikkoja. No joskus joku nähtävyys ja kiinnostavakin galleria tai instituutti tuli tutuksi.

Sitten ilmaantui vaihtoehto: päiväjuna Moskovan ja Pietarin välille! Lähes kaiken junaliikenteen miljoonakaupunkien välillä hoitivat nimittäin yöjunat. Päiväjunan nimi oli Junost eli Nuoruus ja se lähti matkaan kello 12:30 ja mateli väliä lähemmäs kahdeksan tuntia ja saapui perille 19:52. Pitkät junamatkat taittuvat Venäjällä todella mukavasti makuuvaunuissa, mutta kahdeksan tuntia istumista keskellä päivää on aika puuduttavaa. Juna ehti Pietariin hyvissä ajoin illan venäläisille pikkubusseille, joita lähti joka ilta hotelli Oktjabrskajan edestä. Öinen bussimatka odotteluineen ja hyppelyineen passintarkastusjonoihin ei sekään kovin korkeatasoista matkailua edusta. 


Joskus aamuyöstä vaihtelevaan aikaan saavuttiin perille ja todella hyvä puoli oli se että pikkubussit veivät usein suoraan kotiovelle pääkaupunkiseudulla. Tuli monen monituista kertaa mietettyä, kumpi olisi tällä kertaa pienempi paha: loputon odottelu Moskovassa vai puuduttava päiväjuna ja yöbussi.

 


SAPSAN ja ALLEGRO


Sitten tuli Sapsan (2009) ja Allegro (2010) ja maailma ei ole niiden jälkeen ollut enää entisensä eikä toivottavasti koskaan entiselleen palaa. Sapsan ja muut lukemattomat päiväjunat taittavat nykyisin Moskovan ja Pietarin välin ajassa 3h 55min, nopeimmat jopa ajassa 3h 30min. Venäjän rautateiden haku (www.rzd.ru) antaa esimerkiksi seuraavalle vuorokaudelle 7.2. peräti 27 junaa, joista yhdeksän on näitä huippunopeita sapsaneja. 
Vuorokaudessa Izhevskistä Suomeen


Näin ollen matkustamisen mukavuus ja nopeus on nyt tuplaantunut kiitos maailman parhaiden rautateiden, nimittäin Venäjän rautateiden. Testasin joululomalle kiirehtiessäni nopeimman yhteyden Izhevskistä:
Kello 17:40 (Suomen aikaa 15:40) Moskovan junaan. Matka kestää modernissa makuuvaunussa 16 h 43min. Perillä ollaan 9:23. Venäjällä junat eivät koskaan voi olla myöhässä tai etuajassa. Se ei vain yksinkertaisesti ole mahdollista. Ainakaan itse en ole sellaista koskaan havainnut Venäjän sisäisillä reiteillä ja minä nyt sentään olen vuodesta 1992 Venäjän rautateitä käyttänyt. Nytkin järkytyn, kun vaunupalvelija toteaa, että kello on vasta 20 yli kun juna jo lipuu laiturin viertä. Ulkona ehdin vilkaista kelloa vasta vähän käveltyäni ja se näyttää 9:23, taas kerran, aivan turha oli vilkuilla. 


Minulla ei sitä paitsi ole aikaa turhia vitkastella: Sapsan Pietariin lähtee näet kello 9:40 toiselta asemalta. Olen saapunut Kazanilaiselle asemalle ja Pietarin junat lähtevät kadun toisella puolella olevalta Leningradilaiselta asemalta. Ehdin mainiosti reippaasti kävellen. Kymmenen minuuttia riittäisi, jos voisi juosta ilman matkalaukkua. Täällä tosin ei voi päätä pahkaa rynnätä koko matkaa, koska välillä on turvatarkastus. 17 minuuttia Moskovassa voi jo pitää kohtuullisena. Tämä on yksi tähänastisen elämäni onnellisimmista matkustuselämyksistä.


Saavun Pietariin 13:30. Täällä pitää vaihtaa myös asemaa, mutta se ei käy ihan yhtä nopeasti, vaan pitää ajaa metrolla kaksi pysäkinväliä: Moskovalaiselta rautatieasemalta Suomalaiselle (Finski vokzal). Nyt aikaa on hyvin käydä lounaalla vakiokahvilassa: seuraava allegro lähtee kello 15:30. Olen Vainikkalan raja-asemalla 15:57 Suomen aikaa, kun lähdöstä Izhevskistä on kulunut vuorokausi ja tasan 17 minuuttia. Lahdessa juna on 17:09.


Takaisin pääsee myös sujuvasti: Lahti 7:07 - Pietari 10:47
Pietari 13:10 - Moskova 17:15
Moskova 17:38 - Izhevsk seuraavana päivänä 11:26 (Suomen aikaa 9:26)


Koko maailman pitäisi ottaa nyt mallia maailman parhaista rautateistä (Venäjän) ja Sapsanin ja Allegron tekemästä mullistavasta vallankumouksesta matkustamisen alalla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset