Esa-Jussi Salminen

Iževskin metro

  • Ižin metro(suunnitelma).
    Ižin metro(suunnitelma).


Neuvostoaikana tai 2000-luvun alussa oli kuulemma suunnitelmia Iževskin metron rakentamiseksi. On julkaistu jopa linjakartta, johon oli merkitty jo metroasemat.


Iževskissä todella huomaa metron puutteen, jos sitä tulee ajatelleeksi. Bussit ovat aina tupaten täynnä. Joskus ei viitsi tai pysty työntymään sisään bussiin, jos sattuu vilkkaalle linjalle ruuhka-aikaan. Tunnelma voi olla joillain työmatkailijoilla joka päivä sama kuin taannoin Helsingissä linjalla 23, kun oli bussilakko ja se oli ainoa linja, joka ajettiin.  Bussien, ratikoiden ja trollikoiden eli johdinautojen lisäksi liikennettä hoitavat vielä pakettiauton kokoiset pikkubussit ts. maršrutkat tai miksikä tilatakseiksi niitä voisi nimitellä.


Viimeksi mainituilla on samalla tavalla linjat ja ne pysähtyvät samoilla pysäkeillä kuin muukin julkinen liikenne. Niissä lippu maksaa huikeat 21 ruplaa, muissa julkisissa kulkuneuvoissa 20 ruplaa. Joukkoliikenne on siis melko halpaa, mutta surkeaa tasoltaan. Näissä pikkubusseissa on todella kapeat käytävät ja niillä joutuu usein seisomaan ja vielä ihmiset tunkevat ohi jatkuvasti. Ulos ei näe mitään, koska ikkunat ovat niin alhaalla, että niistä näkyy seisoessa vain asfalttia. Olen parikin kertaa ajanut pysäkin ohi tutullakin linjalla.


Osaa joukkoliikenteen tehtävistä hoitavat vielä taksit, jotka ovat erittäin halpoja ja hyviä. Lyhyehkö matka maksaa noin 50-90 ruplaa eli siinä euron. Vähän kalliimmalla pääsee jo kaupungin toiselle laidalle. Ne ovat todella suosittuja ja takseja on paljon. Samoin oli Romaniassa, joka on sentään Euroopan unionin jäsenvaltio. Sopii ihmetellä, miksi taksilla ajo voi olla niin halpaa. Paljon enemmän kuitenkin ihmettelen sitä, miksi se Suomessa on niin tähtitieteellisen kallista.


Autojen määrä on myös lisääntynyt valtavasti kun vertaa vaikka vuoteen 1997. Samoin pyöräilijöitä näkyy yhä enemmän. Onpa täällä jo muutama asfalttiin merkitty pyörätiekin olemassa parin jalkakäytävän yhteydessä. Rantatien kevyen liikenteen väylällä näkyy paljon pyöräilijöitä.


Mikään ei kuitenkaan pysty poistamaan metron tarvetta näin isossa metropolissa. Täällä oli viime vuonna 646 277 asukasta. Helsingissä oli samana vuonna ennakkotietojen mukaan 644 788 asukasta. Iževsk on näin ollen maailman toiseksi suurin suomalais-ugrilainen pääkaupunki Budapestin jälkeen. Helsinki jää kolmanneksi, vaikka ero on enää pari tuhatta henkeä.  On ennenkuulumatonta, että täällä ei ole vielä metroa. 


Tämä kaupunki on rakennettu udmurttilaisten kylien päälle. Heti kaupunkin ulkopuolelta alkaa udmurttilaisten kylien vyöhyke joka suunnassa. Kaupungin eräät puistot ovat perimätiedon mukaan vanhoja udmurttikylien uhrilehtoja. Yhdessä niistä kävin juuri juoksemassa. Kaupungin paikannimistössä on udmurttilaista ainesta, kuten Retška Karludka. Kun suuria tehtaita perustettiin, seudun alkuperäisväestö oli himoittua laadukasta työvoimaa.


Iževskin metron suunnitelmassa on kolme linjaa. 


https://ru.wikipedia.org/wiki/Ижевск#Население
https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunginkanslia/helsingin-vakiluku-2017-l...

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset