Esa-Jussi Salminen

Muistatko reikävessat ja sanitaarivyöhykkeet nuoruudestasi?

  • Aina käytettävissä oleva biovessa venäjäläisessä junassa.
    Aina käytettävissä oleva biovessa venäjäläisessä junassa.
  • Ohjeistus vahvistaa, että käyttö on sallittu myös junan seisoessa asemalla.
    Ohjeistus vahvistaa, että käyttö on sallittu myös junan seisoessa asemalla.
  • Harvinainen yllätys kuitenkin: uusi vanhanaikainen wc kazanilaisella asemalla.
    Harvinainen yllätys kuitenkin: uusi vanhanaikainen wc kazanilaisella asemalla.
  • Uusi moderni rautatieasema Kazanissa.
    Uusi moderni rautatieasema Kazanissa.


Jo heti ensimmäisellä matkallani Venäjälle vuonna 1992 ihastuin lähtemättömästi Venäjän juniin. Mutta enpä tiennyt, että matkustusmukavuus voi nousta edelleen määrättömästi. 


Junalla matkustaminen Venäjällä ennen muinoin, viime vuosisadalla ja tämänkin vuosisadan alussa: vessat ovat perinteisiä junavessoja, joissa pyttyjen luukku aukeaa suoraan raiteille. Ajatelkaahan mitä siitä seuraisi, jos Moskovaan pakkautuvissa junissa vessat olisivat olleet käytössä, tai älkää ajatelko kovin tarkasti.


Asia oli jo Neuvostoliitossa ja sittemmin Venäjällä ajateltu loppuun asti: jokainen suuri kaupunki oli ympäröity sanitaarivyöhykkeellä, mikä tarkoitti sitä, että vessojen käyttö junassa oli kielletty tietyn ajan ennen ja jälkeen aseman. Moskovassa tämä tarkoitti tuntia ennen junan saapumista Moskovaan ja tuntia Moskovasta lähdön jälkeen. Sanitaarivyöhykkeen aikana vessat olivat lukossa: poikkeuksia voitiin tehdä pikkulasten osalta. Tietysti herää kysymys radan kunnosta siinä kohdassa, kun sanitaarivyöhyke loppuu...


Aikaisemmin Izhevskin juna saapui Moskovaan joskus kuuden aikoihin aamulla. Vaunupalvelija kulki koko vaunun läpi joskus ennen viittä aamulla ja kiljui: "Herätään! Puolen tunnin kuluttua wc:t suljetaan." Hassua ajatella, että tätä ei enää ole, että tästä on vain muutama vuosi.


Nykyään nimittäin junien vessat ovat biovessoja, joita voi käyttää vaikka junan seistessä asemalla. On vaikea enää osua junaan, jossa ei olisi modernia biovessaa.


Ylipäänsä suomalaisten intohimoisin kansallishuvi eli karseiden vessojen syynäys Venäjällä alkaa olla vaarassa: on varsin vaikea löytää enää  ylipäänsä mistään vessoja, joissa olisi vain reikä lattiassa. 


Huikea modernisaatioharppaus junien osalta ei rajoitu vain sisävarustukseen: suurten kaupunkien välisen junaliikenteen nopeus ja joustavuus on siirtynyt uudelle tasolle. Tämä koskee erityisesti Moskovan ja Pietarin sekä Pietarin ja Helsingin välistä liikennettä. Vielä muutama vuosi sitten koko Moskovan ja Pietarin välinen junaliikenne perustui makuuvaunuihin ja yöjuniin, jotka taittoivat välin keskimäärin 8 tunnissa. Sitten ilmaantui yksi ainoa päiväjuna Junostj, joka niinikään kolkutti väliä 8 tuntia, mikä on päiväsaikaan istuen aika puuduttavaa.

Nyt junia Pietarin ja Moskovan välillä on  useita joka päivä myös päiväsaikaan ja matka taittuu vajaassa 4 tunnissa! Esimerkiksi huomenna perjantaina on peräti 17 tällaista jättimäistä pikajunaa Moskovasta Pietariin päiväsaikaan. Tuskin missään muualla on hoidettu niin tehokkaasti ilmastoystävällinen panostus raideliikenteeseen kuin Venäjällä. Jostain Baltian radasta on lässytetty ikuisuuksia, mutta mitään konkreettista ei tapahdu ... ...


Samoin Pietarin ja Helsingin välinen Allegro menee väliä enää parisen tuntia. Yhdessä Pietarin ja Moskovan välisen loistavan junaliikenteen kanssa tämä merkitsee radikaalia parannusta ja valinnanmahdollisuuksien lisääntymistä kaikille sukukansamatkailijoille. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset