Esa-Jussi Salminen

Marinmaan jäätynyt symbolikonflikti ja Izmail Jefimov

  • Izmail Jefimov Marin esittävän taiteen museon (nyk. eläintarha) edessä .
    Izmail Jefimov Marin esittävän taiteen museon (nyk. eläintarha) edessä .
  • Kontaktieläintarhan juliste.
    Kontaktieläintarhan juliste.
  • Keskellä Izmail Jefimov.
    Keskellä Izmail Jefimov.
  • Säästöpankin talo, Multia. Izmail Jefimov ja tutkija Elvira Koltševa Multialla 2015 taideleirin aikana. Kuva Maksim Aleksandrov
    Säästöpankin talo, Multia. Izmail Jefimov ja tutkija Elvira Koltševa Multialla 2015 taideleirin aikana. Kuva Maksim Aleksandrov

 


Joškar-Olassa käydessäni ehdin tapaamaan myös Venäjän federaation ansioitunutta taiteilijaa, vuorimarilaista Izmail Jefimovia ja onnittelemaan häntä 70-vuotispäivän johdosta. Hän on Marinmaan nykyisten virallisten valtiollisten symbolien suunnittelija.


Marinmaa sai ne pian NL:n hajottua, kuten muutkin alueet. Kansallisten nimikkotasavaltojen täytyi saada uudet ja erottuvat symbolit muuttuneen poliittisen tilanteen sekä valtiollisen statuksen vuoksi. Marinmaan lippu vahvistettiin 3.9.1992 ja vaakuna 21.1.1993. 


Niitä täytyi kuitenkin vielä hieman stilisoida, mutta kaiken heraldiikan sääntöjen mukaiset variantit symboleista hyväksyttiin 28.11.2006, pari vuotta myöhemmin myös Federaation tasolla.


Kultainen väri vaakunan kilvessä merkitsee arvokkuutta, oikeudenmukaisuutta ja alueen luonnon rikkautta. Punainen väri marilaisessa ristissä symboloi aktiivisuutta ja auringon elämää luovaa voimaa. Marilainen risti ja punainen väri ovat erittäin yleisiä marilaisissa kirjailuissa. Sen keskellä on vinoneliö, joka on muinainen auringon symboli. Samantyyppiset kuviot ovat tavallisia monilla suomalais-ugraisilla kansoilla.

 

Vuoden 2011 alussa  Marin presidentti käski tehdä tasavallalle uuden lipun ja vaakunan, jotka "kuvaisivat maan nykyaikaa" ja , joissa keskeisen hahmon täytyi olla karhu. Käytännön toteutuksesta vastasi joku melko tuntematon taiteilija, mutta useiden nettilähteiden mukaan symbolien tekijä on täysin tuntematon. Uudistushanke herätti tietysti suuren kohun. Siihen liittyi myös esim. Izmail Jefimovin, vuonna 2006 vahvistettujen symbolien tekijän, syrjäyttäminen tasavallan johtavan heraldikon virasta, jossa hän oli ollut nimitettynä vuodesta 1997 lähtien. 


Eniten porua uusissa ehdotuksissa aiheutti  karhuhahmo, jolla on tietysti monenlaista tärkeää symboliikkaa myös suomalais-ugrilaisilla kansoilla, mutta ei niinkään marilaisessa mytologiassa, jossa se on lähinnä manallesaattaja ja kansansatujen hahmo. Yleisemmin  kristillisessä ja islamilaisessa perinteessä karhu edustaa pimeää ja julmaa voimaa, joka yhdistetään paholaisen valtaan. Uuden lippu- ja vaakunaehdotuksen karhuhahmo, jolla on kädessään aseita ja kilpi herättää ristiriitaisia mielleyhtymiä. Jotkut kokevat sen mareja nöyryyttävänä symbolina. Tilannetta voisi verrata siihen, jos Niinistö ajaisi pikavauhtia Suomelle uuden lipun ja vaakunan, joissa esiintyisi Tuonelan joutsen tai Venäjän kaksipäinen kotka.


Yleensä valtiollisia symboleita ei vaihdeta hetken mielioikusta, vaan valtiomuodon vaihtumisen yhteydessä, uuden valtion syntyessä tai valtion kadotessa tai sen statuksen ja nimen muuttuessa. Näin määrää myös Venäjän laki. Valtion päämies yksin voinee vaihdattaa symbolit vain diktatuureissa, kuten Pohjois-Koreassa tai Marinmaassa. Marinmaassa kaikkeen on totuttu, mutta tällainen herätti ymmärrettävästi paljon keskustelua. Nettifoorumeilla asia oli vuoden 2011 alkupuolella hetken kuuma aihe. Marin kansanedustajien epäiltiin hyväksyvän läpihuutojuttuna monen kansalaisen kiivaasti vastustamat uudistukset. Sitten asia lakkasi olemasta kuumin uutisaihe ja (kuten aina vastaavissa tilanteissa) jäi epäselväksi, kuinka hanke oikein lopulta päättyi. 


Syksyllä 2013 ja nyt marraskuussa 2016 Izmail Jefimovin kanssa asiaan  palatessani saan tietää, että uudet symbolit hyväksyttiin Marissa 5.3.2011. Federaation heraldinen neuvosto ei kuitenkaan hyväksynyt uusia symboleja, vaan suositteli vuonna 2006 hyväksyttyjen käyttämistä. Marinmaalla on siis vuodesta 2011 käytetty laittomia symboleja, joita ei ole virallisesti hyväksytty. Näin ollen vuonna 2006 hyväksyttyjä, Izmail Jefimovin suunnittelemia voi pitää edelleen Marinmaan virallisina symboleina.


 http://smartnews.ru/regions/mariyel/5690.html


Näin ollen edellä vertaus oli väärä. Alan pitää näistä pienistä pellediktatuureista Venäjän malliin, kun vertaa niitä oikeisiin. Tässäkin episodissa on tiettyjä elementtejä demokratiasta, kansalaisyhteiskunnasta ja yhteiskunnallisesta keskustelusta, joskaan jäätynyt symbolikonfliktikaan ei kauhean mairittelevalta näytä.


Vuorimarilainen Izmail Jefimov on hyvin arvostettu pitkän linjan vaakunataiteilija ja taidemaalari, jonka näyttelyitä on nähty Suomessakin. Hän osallistui myös Multialla vuonna 2015 järjestettyyn etnofuturistiseen symposiumiin. Siellä hän maalasi myös muutamia realistisia maisemamaalauksia. Ne myytiin suomalaisille taiteen rakastajille. Jefimov on tehnyt esimerkiksi useille Udmurtian kylille vaakunan osallistuessaan etnofuturistisiin symposiumeihin Udmurtiassa.

 

70-vuotiaan maalaustehtailijan televisiohaastattelu näytettiin Marinmaan televisiossa:

http://www.gtrkmariel.ru/news/news-list/heraldic-artist-and-ethnofuturis...

 

Taiteilijan 70-vuotisjuhlanäyttelyn piti olla Marinmaan ESITTÄVÄN TAITEEN MUSEOSSA nyt marraskuussa. Sen sijaan kyseiseen museoon perustettiin eläintarha "Afrikan kutsu", jossa on yli 70 eläinlajia, joita lapset saavat kähmiä. Mainosplakaatti kertoo "kontaktieläintarhasta".

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset