Esa-Jussi Salminen Kovin vihreä

Lumenpoisturi helpottaa pohjoisen arkea

  • Idean havainnollistusta.
    Idean havainnollistusta.
  • Mitat.
    Mitat.

 

Insinööri Aleksandr Komarov Udmurtiasta on kehittänyt uuden laitteen kaikille, jotka haluavat tehdä lumenluonnista helppoa aivan yksinkertaisella apuvälineellä. 


Ihmisille, joiden mielestä lumen kolaaminen tai lapioiminen pelkin lihasvoimin on liian raskasta, on jo nyt olemassa työnnettäviä lumilinkoja ja joitakin isoja päältäajettavia laitteita.


Tämä keksintö on huomattavasti yksinkertaisempi. Tässä lumikolaan on laitettu pyörät, jotka toimivat sähkömoottorin avulla. Tässä näkyy toiminnassa tämä sähköinen lumikola tai olkoon työnimeltä toistaiseksi lumenpoisturi:
https://

Tuon esittelyvideon lopusta löytyvät myös kehittelijän yhteystiedot kiinnostuneille.

Keksintö lienee tulossa kaupalliseen levitykseen ennen pitkää. Pitihän sitä itsekin kokeilla. Laite käsiin, painallus napista ja kolan reuna kiinni melkein maahan. Lumenpoisturi lähtee kevyesti liikkeelle vaatien vain pienen osan voimaa siitä, mitä lumikola ilman moottoriapua. Lumenpoisturia takaisin vetäessä pitää painaa toista nappia, jolloin pyörät pyörivät myös taaksepäin. 


Ainoa pikku puute on vielä, että takaisin vedettäessä pitää käyttää enemmän lihasvoimaa, koska moottori avustaa vain eteenpäin työnnettäessä. Tämä tulee korjatuksi seuraavassa versiossa, jossa sähkömoottori avustaa myös takaisin päin vetoa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Fiksu vekotin vanhaa sanontaa lainatakseni.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

No on fiksun oloinen idea. Yksinkertainen ja nähtävästi vähän huoltoa tarvitseva. Toivotaan, että pääsee tuotantovaiheeseen ja myös tehokkaaseen jakeluun. Käyttöähän tuolle on, kun väki vanhenee ja lunta riittää.

Käyttäjän TimoHeikkila kuva
Timo Heikkilä

Mites se tyhjennetään? Taitaa olla ongelma, koska sitä ei näytetä ollenkaan..

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Kevyt pakkaslumi lienee ok tälle härvelille, mutta en usko, että suvilumi siirtyisi ilman renkaiden lipsumista. Härvelillä ei myöskään pysty ilmeisesti nostamaan lunta penkan päälle, joten kolattavan pihan alue pienentyy kerta kerralta talven mittaan.

Kalervo Kyyrönen

Kun 90-luvun lama alkoi HERRAT yleiseti puhui ei kannata tehdä mitään tuottamatonta työt,lumen siirtäminen paikasta A paikkaan B ei ole tuttavaa työtä koska aurinko sen sulattaa vedeksi.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Todentotta, tuiskalumetkin niille sijoilleen jättämättä nähtäisiin työpaikkojen parkkipaikoillakin melkoinen määrä tuottavuusloikkimista jonka työllistämisvaikutus ainakin ortopedialle olisi jopa merkittävä.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Ei hyvä. Vekotin vain työntää lunta tasaista maata pitkin. Lumihan pitäisi saada kipattua aina penkan yli. Parempi olisi että tämä "insinööri" panisi moottorin pyörittämään linkoa joka heittää lumet kauemmas.

Mutta ehkä tämä oli keksinnön kehittelyssä vasta 1. vaihe?

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Niitä linkoja on jo olemassa, mutta ne näyttävät kaikki isommilta ja teknisesti monimutkaisemmilta jutuilta kuin tämä.
Minä kokeilin tätä pakkaslumella, mutta renkaat on muotoiltu sellaisiksi, että voivat pitää suojallakin. Keksijä sanoi, että on kokeillut sitä jo myös suojalla, mutta pyörät pyörii silloinkin.
Kyllä tästä samalla tavalla saa lumen kipattua kuin lumikolallakin. Jos ei tarvi lunta nostaa kovin ylös, lumi irtoaa jo sillä kun lähtee vetämään laitetta taaksepäin.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Vuosikymmenien kokemuksela voin sanoa että kaikkein raskainta on työntää vauhdilla kola lumineen vallin päälle, usein noin metrin korkeuteen, ja sitten vielä nykäistä kola ripeästi itseen päin että lumisatsi jää vallin päälle. Kun ikää tuli niin tämä kippaaminen kasan päälle oli raskainta ja otti sydämstä. Lumipenkka kasvoi metrin toista korkeaksi, piti tehdä askelille paikat ettei uppoaisi. Moottorikolan pyörät eivät vetäisi pehmeässä lumessa, painosta oli vain haittaa.

Kuvitellaan että täytyy pitää tie auki. Jos on tilaa tien vierellä niin silloin alkkutalvella pitää lumi viedä ja kaataa ehkäpä 5-10 metrin päähän tiestä. Pitkin talvea kasan reuna lähestyy tietä. Näin ei tarvitse nostaa lunta penkan päälle. Tällä tavalla kolaaminen on ilman moottoriakin kevyttä.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Telavetoisuus ja masiinan suurempi massa (100 kg) voisivat tehdä sen, minkä aikuinen mies tekee kevyellä kolalla. Näin jälkikin voisi olla puhdas. Suurempi massa tarkoittaisi kuitenkin suurempaa konetta ja akkua.

Ehdottaisin vaikkapa maitokärryihin liitettyä lumiliekitintä, energian kulutus olisi suurta, mutta lumi ns. häviää kokonaan.

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Lumenpoisturi voisi sanana ehkä kelvatakin. Kukaan ei ole muuta ehdottanut. Samantyyppinen muodostelma kuin marjanpoimuri.

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Kaduilla täällä lumiliekittimen korvaa suola, jota kylvetään melkoisesti myös jalkakäytäville.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset