Esa-Jussi Salminen

Miksi linja-autoverkostoa revitään pois?

LINJA-AUTOLIIKENNE LOPPUU

Reilu vuosi sitten Multialta Keuruulle ja takaisin pääsi  linja-autolla pari kertaa päivässä. Nyt ei pääse kertaakaan. Kerran viikossa kulkee Tampere - Karstula pikavuoro kunnan läpi.

Kun toisinaan käytin bussia Multian ja Keuruun välillä, en voi sanoa, että siellä olisi mitään tungosta ollut, mutta muutamia ihmisiä kuitenkin. 

Tietysti sanotaan heti, että liikenne oli kannattamatonta ja, että siellä, missä ei ole joukkoja ei kannata joukkoliikennettä pitää. Ei mene läpi.

Ensinnäkin, miten voidaan itsenäisen kunnan kaikki julkiset liikenneyhteydet ulkomaailmaan lopettaa, vaikka se olisi kannattamatonta? Eikö ole ihmisillä mitään perusoikeuksia tämän suhteen? Monella on auto, mutta entä jos menettää ajokortin, auto hajoaa jne. 

Miksi Helsingin ja Turun välillä ajetaan läpi yön tyhjiä busseja tunnin välein? Kannattavaako? Olen sellaisillakin matkustanut.

Maaseudulla väki on paikoitellen toki vähentynyt jatkuvasti. Samaan aikaan maaseutu on kuitenkin täyttynyt henkilöautoista... Eivät ne ihan itsekseen kai kulje. Ihmisten tarve liikkua haja-asutusalueillakin on lisääntynyt samalla kun väki on vähentynyt. 


KANNATTAVUUTTA VOISI PARANTAA MONELLA TAVALLA

Maaseudun liikennepalvelujen lopettamista pidetään näköjään itsestäänselvyytenä. Aivopesu on toiminut.

Esimerkiksi Multialla ei tehty mitään toimenpiteitä:
1. Hintaa laskemalla ei houkuteltu lisää asiakkaita. Helsingistä Turkuun voi päästä 2 eurolla. Porissa on tehty kokeilu, jossa paikallisliikenteen lippuja alennettin reilusti. Kokeilu oli niin kannattava, että sitä on jatkettu. Miten olisi OLLUT Eurolla Keuruulle - kampanja? Tallinnassa joukkoliikenne on maksuton kaupungin asukkaille. Kokeilu ON ONNISTUNUT:
http://yle.fi/uutiset/tallinnan_maksuton_joukkoliikenne_on_onnistunut/66...
Miksi Suomen haja-asutusalueella ei voi tarkistaa hintoja? Multian ja Keuruun väli oli 5 euroa ja 50 senttiä, koska Jumalan Sanassa seisoo, että linja-autotaksa 20 kilometrin matkalla on 5 euroa ja 50 senttiä.

2. Ei ajettu pienemmillä autoilla. Aivan loppuun asti Multian ja Keuruun väliä liikennöitiin isoilla standardikokoisilla busseilla. Mitä järkeä tässä on, jos matkustajia ei ole koskaan yli 10? Pikkubussit ovat monella pienellä paikkakunnalla paikallisliikenteessä yleisesti käytössä.

3. Miksi yleensäkin maaseutuliikenteessä ei saa lainkaan ajatella maantieteellistä kattavuutta? Eikö se ole kilpailuvaltti, että voidaan palvella mahdollisimman hyvin mahdollisimman monta ihmistä? Helsingin yölinjat kulkevat aivan oikein ihmeellistä siksakkia kaupungin läpi, koska tarkoituksena on, että ihmiset pääsevät väsyneessäkin tilassa kotinsa lähelle. Maaseutuliikenteessä sen sijaan keskitytään singahtelemaan metropolien väliä luotisuoraan. Karikatyyri tästä on tietysti Onnibus. Kaikki liikenne keskitetään yksille väleille. 


Katsotaanpa rehellisesti Suomen karttaa. Jyväskylästä länteen on suhteellisen suuria kaupunkeja, kuten Seinäjoki ja Vaasa, lähempänä Ähtäri. Suora tie ja erittäin hyvä asfalttiväylä kulkee niihin juuri Multian kautta, mutta noihin liikennöivät linja-autot, tosin hyvin harvat ylipäänsä, kiertävät joko etelämpää Keuruun tai pohjoisempaa Saarijärven ja Karstulan kautta.


Vielä räikeämpi esimerkki on Satakunnasta. Euran ja Turun väliä pääsee kätevästi julkisilla, bussiyhteyksiä on molempiin suuntiin peräti 12. Kaikki kulkevat samaa reittiä, Pyhäjärven itäpuolta. Yksikään ei kulje länsipuolta, vaikka matka olisi aivan yhtä pitkä ja tie hyvä. Eikä länsipuolikaan ole suinkaan tyhjä ihmisistä. Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten agressiivisesti ja tahallisesti luodaan jopa aivan Turun tuntumaan liikenteellisiä valkoisia alueita. Nythän Helsingin lähialueilla tehdään samaa junia lopettamalla.


Luulisi, että yletön keskittäminen vähentäisi joukkoliikenteen käyttöä ylipäänsä ja siten kannattavuutta. Kuinka moni haluaa kesken matkan hylätä autonsa jonnekin tienvarteen ja loikata bussiin tai junaan? Kyllä sillä autolla posotetaan Helsingin tai Turun keskustaan, kun on kerran lähdetty sillä liikeelle.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän LauriHelke kuva
Lauri Helke

Terve Esa-Jussi.

Kiitos kirjoituksestasi. Laitoimme tänään Etelä-Pohjanmaan ELY-keskukseen reittiliikennelupahakemukset Multialta Seinäjoelle, Vaasaan, Jyväskylään, Mikkeliin ja Lappeenrantaan.

Mikäli lupa myönnetään, ajetaan reittiä kahdesti päivässä kumpaankin suuntaan.

Lähtöajat Multialta Seinäjoen/Vaasan suuntaan 11:50 ja 20:50.
Jyväskylän/Mikkelin/Lappeenrannan suuntaan 9:05 ja 18:05.

Aikataulut on suunniteltu siten, että Jyväskylän Matkakeskuksella voi vaihtaa sujuvasti Helsinkiin, Kuopioon, Tampereelle, Turkuun ja Ouluun.

Liput alkaen 1€ + 1€ varausmaksu per ostoskori.

Tervetuloa punaisen kaksikerrosbussin kyytiin Multialta!

Lauri Helke
CEO
OnniBus.com Oy

Heli Hämäläinen

Olen seurannut tilannetta 90-luvulta ja Multian joukkoliikennemotti johtuu johdonmukaisesta Keuruun dissaamisesta. Multia on halunnut kärryvaltatie 18:n kulkemaan oman keskustansa kautta eikä Keuruun kautta. Multialla on vajaat 2000 asukasta ja Keuruulla noin 6 kertaa sen. On luonnollista, että juuri Keuruu on läntisen Keski-Suomen keskus. Sen näivettämisestä tulee kärsimään myös Multia.

Keuruun liikenneoloista kertoo hyvin seututie 621, joka on noin 25 kilometrin matkansa Liesjärven kylälle museotietä, poukkoilevaa soratietä, jonka Ruotsin kuningas määräsi ratsastuspostitieksi Keuruun ja Ähtärin välille. On ihme, etteivät liesjärveläiset ole vaihtaneet maakuntaa Ähtäriin, koska kaupungin raja ei ole kaukana. Myllymäki on historiallista Keuruuta ja Ähtärissä, Soinissa, Alajärvellä ja Evijärvellä puhutaan keskisuomalaisittain Keuruun ikivanhaa savolaiskiilan murretta. Jostain syystä tuntemattomasta juuri Keuruun kohdalla on rakentamattomia teitä. Se ei ole sattumaa vaan Jyväskylä on halunnut ajaa kilpailijansa alas. Jyväskylä on halunnut säteittäisen satelliittiverkon. Mutta nyt kenelläkään ei ole kohta joukkoliikennettä.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Ehkä kilpaluviettin syy on siinä että Keuruu sijaitsee Hämaläiselläalueella savoilaikiilassa kun taas Jyväskylä Savolaisalueella Hämäläiskiilassa (Jyväsylän kiila johtuu päijänteestä ja alue ulottuu lahteenasti, puhuaan jopa päijäthämäläisestäalueesta.)

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Jaahas! Kuulostaa hienolta suunnitelmalta tuo Seinäjoki-Jyväskylä väli Multian kautta. Toivottavasti toteutuu. Lupaan käyttää sitä.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Yhtä harmillista se on kuin Junaverkon repiminenkin (tulen kaipaamaan Jyväskylä-Haapamäki-Seinäjoki-junaa), syyksi on sanottu ettei pysäkeiltä nouse tarpeeksi maykustajia (J-H-S välillä 10-25 matkustajaa kannattavan 30-50 matkustajan sijaan). Sama pysäkki kohtaisten matkustajien puute on ajant Jyväskylän paikallisliikentee vähentämään vuoroja sekä alueilla joilla ei enää linkkiin pääse kehotettu hankkimaan auto.

Käyttäjän hexu980 kuva
Heikki Aukee

Itse asun Tampereen naapurikunnan taajamassa. Väkeä täällä asuu 9500 joten voisi kuvitella keskuskaupungin palvelut kiinnostavan viikonloppuisin 18:30 jälkeenkin mihin aikaan lähtee viimeinen paluukyyti takaisin. Välimatka on 45 km mikä tehnee liikennetarjonnasta turhan aikaa ottavaa, eli kustannukset nousevat.

Tulkitsen asian niin, että liian alhainen linja-autotaksa on tappanut tarjonnan ja taksien puolella liian kallis taksa kysynnän. Valtakunnan tasolla ay-hengessä määritetyt taksat tekee rumaa jälkeä joukkoliikenteelle jos matkustajamäärät ja etäisyydet poikkeavat optimaalisista "oletuksista".

Jos itsellä olisi auto ja ajokortti eikä palveluiden tarjoamista millään tavalla rajoitettaisi, alkaisin itse tarjoamaan taxibus-yhteyttä tällä välillä viikonloppuna puolenyön aikaan. Varaus kyytiin etukäteen, keskustasta keskustaan yhteys aina samaan kellonaikaan, hinta 25 e/hlö/matka ja lisämaksusta kyyti vaikka kotiportille asti tai haku kyytiin yksilöllisestä kohteesta. En pitäisi tuota kovana hintana joukkoliikenteelle jos palvelun sisältö vastaisi taksikyytiä.

Voisi tuota viralliset taksitkin täällä tarjota, mutta ay-hengessä kun ajattelu kulkee, ei nähdä lisätuloa vaan alempaa taksaa alhaisempi kyyti rahan menetyksenä. Sanomattakin selvää ettei tämän kylän taksit saa yhtään kyytiä keskuskaupungista tänne maaseututaajamaan 80 euron veloituksella. Jos joku taksin alleen ottaakin, taksitolppia löytyy Tampereen keskustastakin, ei sitä kyytiä täältä maaseudulta kukaan tilaa.

Surullista on, että sääntelyllä on tapettu kaiken innovointikyvyn ja halun liikenteenharjoittajilta mitä tulee palvelun sisältöön. Kun näitä täkäläisiä taksikuskeja katselee kopillaan kymmenen taksin seisoessa tolpalla, toiminnasta syntyy mielikuva neuvostoajasta.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Joskus ala-asteella piti keksiä kysynnän paikkaava yritys idea. Oma idea maaseutukuntien ja haja-asutusalueiden paikalisliikenteestä kuitenkin tyrmättiin sillä ettei sellaiseen saa rahoitusta kehäkolmosen ulkopuolelle. Sensijaan luokkatoverin vieteripupu sai maininnan ja aplodit koska sille oli helppo luoda kysyntää. Joko elämä opettaa väärin miten tulee toimia ja elää tai sitten ole olen käsittänyt itse yrittäjyyden ja markkinat väärin.

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Hyvä idea tuokin, Heikki Aukee. Joukkoliikenteen ja taksin väliin olisi tilausta jollekin systeemille. Taksit ovatkin esim. Romaniassa tai Venäjällä joukkoliikenteen luonteva jatke. Kyllä siellä on paikallisillakin varaa käyttää taksia enemmän kuin meillä täällä Suomessa.

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

"Kylille ei kuitenkaan lähdetä." Jospa kuitenkin lähtisitte, kunhan kehitätte hyvän liikeidean siihen...

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Junaliikenne Keuruulle ei vielä lopukaan, vaan vasta joulukuussa 2016:
http://areena.yle.fi/1-3288481

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Töysänlinjan Jkylä - Petäjävesi - Multia (th)- Seinäjoki -vuorot alkavat liikennöidä 5.2. alkaen pe ja su:
http://whm12.louhi.net/~toysanlinja/images/aikatau...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset