Esa-Jussi Salminen

Puhelinmyynti - yhteiskunnan syöpä

Puhelin kilisee. Vilkaisu näyttöön aiheuttaa uteliaisuutta: joku uusi numero, se voi olla joku tärkeä. Sitten miellyttävä ääni hyrrää ja esittelee itsensä ja innostus ponnahtaa kattoon - vaipuakseen heti alas vielä nopeammin kuin nousi. Taas yksi puhelinmyyjä panee parastaan. -Ei kiinnosta, hyvästi!

 

Systemaattinen huijauskulttuuri

Yhä enemmän saa kuulla eri puolilta puhelinmyynnin väärinkäytöksistä ja epäselvyyksistä. Ihmisille tulee tavaraa, jota ei ole tilattu. Sopimuksesta ja sen ehdoista annetaan väärä kuva. Vääriä tietoja antamalla höynäytetään ihmisiä tekemään sopimuksia. Tietoon tulee vain jäävuoren huippu, koska monikaan ei jaksa valittaa. Monen vanhuksen jäämistö on suuri kasa avaamattomia postilähetyksiä. Kultaako aika muistot vai oliko ennen enemmän rehellisyyttä alalla? Nuoruudesta 80-luvulla muistan vain, että puhelinmyyjät olivat korkeintaan hassuja , esim. ne, jotka kaupittelivat palovaroittimia maalailemalla sänkyä nuoleskelevia liekkejä.

Tässä yksi seuraavassa konkreettinen esimerkki, johon olen itse törmännyt - kaksi kertaa!!

1. kerta: Suomen Energiayhtiö kauppaa puhelimessa sähköntoimittajan vaihtamista. Sovitaan, että saan paperit tutustuakseni niihin 10.8. jälkeen, koska sitä ennen olen matkoilla. Myyjä käy vieläpä varmistamassa asian pomolta. Saan ne kuitenkin kuitenkin 29.7. postilaatikkooni, samana päivänä kun olen lähdössä. Jos olisin ehtinyt lähteä, en olisi ehtinyt perua kauppaa. Yhtiö ei millään tavalla pahoittele tai edes kommentoi virhettään.

2. kerta: Ehdin hädin tuskin kuulla jotain Energiayhtiön tapaista, kun reipas ääni kertoo päivittänsä sähkösopimukseni ja pyytää sanelemaan tietoja nauhalle. Uskomattoman pöyristyttävää. Mistä lähtien päivittää on ollut sanan vaihtaa synonyymi? Epäilen hetken, että kyseessä on jopa joku yksittäinen huijari, joka ei liity mihinkään firmaan.

Sitten selaan netistä ja heti löytyy tietoja kyseisen puljun epäeettisen myyntitoiminnan systemaattisuudesta:

http://www.talouselama.fi/uutiset/jos+suomen+energiayhtiosta+soitetaan+kannattaa+olla+todella+tarkka+sanoistaan/a2207600

Vaikka asia on ollut esillä, kummallista linjaa siis jatketaan. Voin vain kuvitella kauhulla, kuinka tuo "päivitystaktiikka" onnistuu monen kohdalla, vaikka vanhuksen, joka ei enää muistakaan, että sähköntoimittajaa voi tuosta vain vaihtaa nykyaikana. Ilmeisesti epärehellinen toiminta on taloudellisesti kannattavaa. Ne tappiot, mitkä tulee parista valittajasta, ovat ilmeisesti pientä siihen verrattuna, mitä läpi menevät huijaukset tuovat voittoa.

Puhelinmyynti nykyään perustuu häikäilemättömään hyväksikäyttöön, mikä myös myönnetään avoimesti:

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talous/puhelinmyyjat-kertovat-puhelinmyynti-perustuu-ihmisten-tyhmyyden-hyvaksikayttoon/

Puhelinmyyntialan mätäpesien tutkintaan ja puhdistukseen on osoitettava voimavaroja ja systemaattista huijauskulttuuria harrastaneita tahoja on rankaistava tuntuvasti.

 

Rehellistä puhelinmyyntityötä?

Puhelinmyyntiä periaatteessa ehkä voisi harrastaa moraalisesti oikein. Se on kuitenkin jo perusidealtaan arveluttavaa. Alalla riistetään huonosti palkattuja työntekijöitä. Jos ei tee tulosta, ei saa palkkaa. Moni nuori kokeilee alaa ja toteaa, että ei kiitos. Parin päivänkin kokeilusta ei saa sentinkään korvausta. Millä muulla alalla koeajalta ei saa palkkaa? Mitä järkeä yhteiskunnan vähäosaisten on huijata toisia yhteiskunnan vähäosaisia nälkäpalkalla joidenkin öykkäreiden rikastuttamiseksi?

Ehkä parisen prosenttia ihmisistä pystyy tekemään puhelinmyyntityötä. Tunnen itse kaksi menestyjää. Toinen on patologinen valehtelija, huijari ja pummi muussakin elämässään. Toinen ihan miellyttävä ihmisenä, mutta kauniisti muotoillen, ei mihinkään muuhun henkiseen työhön soveltuva.

Haluaako joku oikeasti tehdä bisneksiä puhelimessa ex tempore? Vaikka olisi hyväkin tarjous. Kiusaus väärinkäytöksiin on ymmärrettävä. Itsekin kokeilin sen pari päivää alaa -90-luvulla. Oli mielenkiintoista, kuinka suuri osa ihmisistä kuulosti sellaisilta, joille olisi voinut laittaa laskun menemään ja luottaa siihen, että eivät jaksa valittaa. Ketkä ovat parhaiten saatavissa puhelimeen työaikaan? Vanhukset, masentuneet, päihdeongelmaiset vaikkapa. On olemassa ihmisiä, jotka vaan eivät osaa sanoa ei ja on ihmisiä, jotka sanovat riemukkaasta kyllä kaikelle ollessaan humalassa tai muuten korkealla. Onko oikein tehdä bisnestä näiden kustannuksella? Oikealla puhelinmyyjällä pitäisi olla herkkyyttä tunnistaa nämä asiakkaat ja selkärankaa kieltäytyä silloin kaupanteosta. Puhelinmyyjä ja lentokapteeni ei yksinkertaisesti voi tehdä virheitä tai seuraukset ovat katastrofaaliset.

Miksi kerran sanottu kyllä jää päälle ikuisiksi ajoiksi, vaikka asiakkaalta jäisi laskut maksamatta? Kuukausittaisista alushousu- sukka- ja kirjakasoista, jotka aluksi olivat ilmaisia, tulee pian satojen eurojen ulosottolaskuja. Mitkä huijausta suosivat erikoissäännöt puhelinmyyntialalla oikein pätevät? Eihän normaalissa kaupassakaan saa tavaraa ulos, jos ei ole rahaa millä maksaa, vaikka kuinka hokisi "kyllä, kyllä, minä otan nämä".

 

Totaalikielto puhelinmyynnille

Tärkeää olisi kaikkien kansalaisten tehdä heti valitus kuluttajaviranomaisille ja poliisin vihjepuhelimeen epäilyttävästä puhelinmyynnistä. Vain tällä tavalla viraomaiset voivat saada oikean kuvan tilanteesta.

Puhelinmyynti tuhoaa suomalaista perinteistä kulttuuria, johon kuuluu oman tilan ja rauhan antaminen. Vanhustentalojen seinillä on jo iät ja ajat lukenut, että kaupustelu kielletty. Miksi se on sallittua puhelimitse?

Eikö mitenkään mene perille, että meitä on monta, jotka olemme löytäneet elämäämme muun sisällön kuin senttien ja eurojen laskemisen. Meitä ei kiinnosta sähköyhtiöiden kilpailuttaminen tai teleoperaattorin tai minkään muunkaan vaihtam... anteeksi päivittäminen, ikinä, ei vaikka tarjous olisi hyväkin. Meidän aikaamme ei mikään raha korvaa.

Puhelinmyynti täytyy kieltää!

Aloitteita puhelinmyynnin rajoittamiseksi on onneksi tehty. Nyt niihin pitäisi äkkiä saada lisävauhtia:

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/117689-puhelinmyynti-kypsyttaa-%E2%80%9Dmuuttakaa-lakia%E2%80%9D#comments

Mutta toistaiseksi, jos olo tuntuu Hyacinthin naapurilta, kannattaa opetella ulkoa menettely: "Ei kiinnosta, hyvästi, ikiajoiksi!" KLIK!

Oletko muuten milloin ajatellut päivittää vanhan sohvasi, entä vaimosi?

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Anne Lindell

Soita tähän numeroon 0600 13404, niin eivät enää soita sinulle (puhelinmainonnan estävä palvelu). Tosin 2:n vudn päästä sinun täytyy taas soittaa numeroon, sillä alakavat "herhiläiset" taasen soittammaan, eli ... en ymmärrä miksi ei voi saada elinikäistä kieltoa tuollaiselle toiminnalle. Itse olen tallentanut tuo numeron kännykkäni muistiin.

Käyttäjän seppaeo kuva
Oskari Seppänen

Tämäkin on siis maksullinen palvelu. Eikä mikään pomminvarma palvelu, vaan lainaten sivustoa:
"Lähes kaikki suomalaiset kuluttajille puhelinmyyntiä harjoittavat yritykset käyttävät palvelua"

Kolme vuotta sentään on kielto voimassa, eli aika halvalla pääsee.

Käyttäjän VeijoPaasonen kuva
Veijo Paasonen

Laki antaa asiakkaalle kieltää haluamiltaan yrityksiltä telemarkkinoinnin. Tämä onnistuu sanomalla puhelinmyyjälle, että haluaa ettei yrityksestä koskaan enään soiteta. Onneksi puhelu äänitetään, niin yritykselle jää todiste siitä että ovat tälläisen pyynnön vastaanottaneet. Tämä vaatimus on ikuinen tämän asianomaisen yrityksen kohdalla.

Kun numeron laittaa talteen, niin voi toisella kerralla sanoa, että on kieltänyt yrityksestä soittamisen, joten myyjä rikkoo lakia. Kolmannesta kerrasta tulee rikosilmoitus.

Tuo robinson on niin turha palvelu. Pitää maksaa jostain, joka pitäisi olla ilmaista?

Ratkaisu telemyynnin ongelmiin on se että tuote toimitetaan postitoimipaikkaan, mistä noutamalla lähetys sitoutuu sopimukseen. Sopimus purkautuu, mikäli tuotetta ei noudeta tai se palautetaan avaamattomana. Näin sopimuksen purkua ei tarvitse erikseen tehdä. Riittää että ei nouda lähetettyä tuotetta.

Lehtien kohdalla voisi aivan hyvin tehdä niin että asiakas saa ilmaisen näytelehden ja maksamalla mukana saapuneen laskun saa seuraavat lehdet. Maksamatta jättäminen on automaattisesti sopimuksen purku. Näin myös jatkokausien kohdalla.

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Ei mua häiritse sinänsä, koska osaan kieltäytyä.

Mutta monen muun puolesta voisin hankkia ton palvelun. OLISI HYVÄ IDEA, ETTÄ ESIM. SOSIAALIVIRANOMAISET TEKISIVÄT HOLHOTTAVIENSA PUOLESTA TON. Ehkä tekevätkin?, mutta sitä pitäisi laajentaa.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Onhan se hyvä, että on olemassa päivättäinen palvelu sellaisille, jotka eivät itse osaa tilata lehteä. Se on tietysti eri asia, kannattaako sellaisille myydä mitään ainakaan velaksi. Niille jotka osaavat tilata lehden itse, on soittelusta pelkkää haittaa.

Edustaja Vistbacka teki aihetta sivuten kirjallisen kysymyksen vuonna 2008 (kiitos):

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_...

Viestintäministerin vastauksen mukaan mitään ongelmaa ei ole, koska markkinoinnin kohteella on teoriassa oikeus yrittää kieltää markkinointi. Ainakin vähäksi aikaa tai ainakin jos maksaa tarpeeksi.

Käytännössä ainoa mikä asiaan auttaa on salainen puhelinnumero, jonka käyttöönoton jälkeen häirintä loppuu noin vuodessa. Yrityksille tämä on tietysti hiukan huono vaihtoehto, joskin nettisivuilta numero kuitenkin useammin katsotaan kuin hakupalvelusta.

Käyttäjän OulaLintula kuva
Oula Lintula

Yrittäjien on oltava erityisen tarkkana. Tämmöisen keskustelun kävin pari päivää sitten (sisältö ei ole sanatarkka mutta asiasisältö käy selväksi).

Soittaja: Huomenta, täällä (nimi) (puhelinluettelofirman nimi).
Minä: Huomenta.
S: Haluatteko lisänäkyvyyttä oman toimialanne alle uuteen puhelinluetteloomme, vai riittävätkö ihan vaan perustiedot?
M: En halua lisänäkyvyyttä.
S: Eli perustiedot riittävät?
M: Maksaako se?
S: ... kyllä maksaa.
M: Siinä tapauksessa en halua mitään.

Eikä tämä ole ensimmäinen laatuaan. Ensimmäinen soitti yhtä päivää sen jälkeen kun olin yritykseni rekisteröinyt - en vielä tiennyt edes yrityksen y-tunnusta kun soittaja sen kertoi. Eräs huij... laajennettua rehellisyyden käsitettä soveltava firma haravoi kaupparekisteriä jatkuvasti ja ihan pyydystää uusia yrittäjiä, jotka eivät vielä tiedä miten homma toimii. Jokaisesta tarjouksesta on erikseen ymmärrettävä kysyä "maksaako tämä" ja jollei vastaus ole selvä, kieltäydyttävä (paitsi tietysti jos tarjouksen päättää ottaa vastaan - mutta yleensä parempaa vastetta rahoilleen saa sillä että ottaa itse yhteyttä palveluntarjoajiin).

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Täältä löytyvän gallupin mukaan 91 % ihmisistä on puhelinmyynnin kiellon kannalla. Tämä kertoo, kuinka paljon tästä on jouduttu kärsimään. Kyllähän mielipideilmasto on ollut aistittavissa muutoinkin. Loput 9 % ovat luultavasti mm. perintätoimistojen työntekijöitä... ... ...

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/146917-oikeustiete...

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

"Sähkömarkkinoiden häirikkönä mainetta niittänyt Suomen Energiayhtiö on muuttanut nimensä Kotimaan Energiaksi. Uudella nimellä ja brändillä yhtiö aikoo kiillottaa asiakasmarkkinoinnissa tahraantunutta mainettaan."
Uskokoon ken tahtoo. Ovatko pyytäneet anteeksi Suomen kansalta ja pistäneet pellolle epäasialliset työntekijät???

http://www.energiauutiset.fi/uutiset/suomen-energi...

Minä ainakin vältän myös Kotimaan Energiaa kuin ruttoa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset